Friday, May 21, 2010

Bonda...Oh Bonda..

Bonda...Itulah kalimah yang seringkali kulafazkan tika rindu melamar dikamar hati ini...Betapa anakmu amat menyayangimu...betapa anakmu amat mengharapkan belai kasihmu, mengharapkan tutur bicara syahdu menasihatiku dalam apa jua situasiku...hanya Tuhan sahaja yang mampu mendengar jeritan batin ini...namun Bondaku...semua itu tinggal kenangan..kini, perpisahan sementara yang sering terjadi antara kita...yang seringkali mendambakan pertemuan antara dua insan, kini tidak lagi menjanjikan pertemuan yang biasa itu, kerana perpisahan kali ini adalah perpisahan untuk selama-lamanya....Kini, aku benar-benar kehilanganmu, kini aku benar-benar terpisah darimu...

Pagi 28 Mac 2010, sewaktu ku bersedia untuk memulakan tugas ku di perhimpunan rasmi sekolah, tiba-tiba aku dikejutkan dengan satu panggilan yang agak jarang ku terima. Aku diberitahu tentang kecemasan yang menimpa Bonda...Cik panggilan manja kami untuk Bonda, tak sedarkan diri dan sedang dalam perjalanan ke hospital katanya...Terkaget ku seketika, tetapi cuba untuk tidak panik....dan difikiranku hanya bayangan wajah Cik (Bonda) yang terlantar kaku bermain-main di mata. Aku bergegas meninggalkan majlis perhimpunan pagi dan terus ke bilik guru untuk meneguk sedikit ketenangan...Ku cuba menghubungi Kak Na untuk kepastian,...ah...rupanya dia sendiri belum menerima berita buruk itu...

Aku membuat keputusan untuk segera ke hospital. Sebelum itu, aku ke pejabat sekolah untuk memaklumkan keputusan ku untuk ke hospital. Semua Pentadbir sekolah berada dalam majlis perhimpunan rasmi yang kebetulan ada majlis perasmian Minggu Anti Dadah. Aku tinggalkan pesan pada rakan sejawat dan tanpa berlengah aku terus memejut untuk cepat tiba di hospital.

Bonda, pada saat itu hanya doa dan al-Fatihah yang kukirimkan buatmu, tak putus-putus ku berdoa agar Bonda tidak apa-apa...Sesekali ku cuba hubungi Kak Ani, kalau-kalau dia sudah sampai di hospital terlebih dahulu, tidak sabar-sabar rasanya ingin tahu keadaan Bonda...

Jam 9:00 pagi, barulah aku tiba di hospital (HKB). Hampir lapan ke sembilan kali ku cuba pusing-pusing untuk mendapatkan tempat letak kereta, namun semuanya penuh, lalu aku membuat keputusan untuk letak kerta di perkarangan stadium Sultan Muhammad ke-4...biarlah jauh sikitpun, asalkan aku dapat segera berjumpa Bonda...

Jam 9: 30 pagi, aku tiba di bilik kecemasan HKB dan mendapati semua kakak-kakakku yang lain sudah sampai dan akulah yang terakhir tiba di situ...aku ditunjukkan bilik Bonda ditempatkan dan diceritakan serba sedikit bagaimana permulaannya keadaan yang menimpa Bonda...Kudatang dekat, rapat pada Bonda yang terlantar di bilik kecemasan HKB, airmataku terus gugur laju, deras...tanpa dapat disekat...tidak sanggup melihat wajah Bonda yang putih pucat didepan mata...Kurapatkan bibirku ke telinga Bonda, memanggil-manggil namanya...dia menganggukkan kepala...dalam sebak yang tidak tertahan, dengan suara bergetar menahan kesedihan, kugagahi jua melafazkan "Lailaha illallah" , mengingatkan Bonda agar jangan lupa Allah...Allah, Allah.. kataku...Bonda masih mampu menganggukkan kepalanya walaupun amat perlahan...Aku bersyukur, Bonda masih mendengar suaraku...Kupegang erat jemari Bonda...cuba memberi semangat padanya...

Jam 10:00 pagi, Bonda dibawa ke bilik CT Scan untuk scan kepalanya...kami semua resah menunggu...dan tidak lama kemudian, Bonda dibawa semula ke ruang kecemasan tadi...Aku terus mendapatkan doktor untuk mendapatkan info mengenai Bonda...Doktor menyuruhku bersabar kerana laporannya masih belum di terima...Ya Allah, selamatkanlah Bondaku...doaku...

Jam 10:30 pagi, ku jenguk Bonda dikatilnya...masih tidak sedarkan diri...sekali lagi ku bisikkan ke telinganya kalimah "Allah".berulang-ulang..tiada respon....hatiku mulai gelisah...Doktor memanggilku...Doktor menerangkan kepadaku masalah penyakit bonda...menurut Dokotr ada pendarahan berlaku di otak Bonda, dan banyak darah beku di otaknya...katanya kes Bonda akan dirujuk ke HUSM. Ya Allah, bagaikan halilintar yang menyambar, aku terus membayangkan nasib Bonda....Aku berlari keluar memaklumkan keadaan Bonda pada kakak-kakaku...kami semua tidak mampu menahan kesedihan...

Sesekali terbayang difikiran, bahawa perpisahan dengan Bonda buat selama-lamanya semakin hampir....dan sesekali pula hatiku masih mendoakan agar Bonda masih mampu bertahan sebagaimana pengalaman-pengalaman 'ngeri'nya sebelum ini. Bonda seorang yang kuat semangat, tidak takut berjuang untuk hidup...dan pengalaman Bonda yang hebat sebelum ini ialah berjuang memerangi penyakit kanser usus yang juga memerlukan pembedahan...namun berkat doa semua insan yang amat menyayanginya, di samping izin Allah yang masih memberinya peluang bersama kami...Bonda terselamat dari penyakit merbahaya tersebut...hampir dua tahun pembedahan kanser usus Bonda berlalu..Alhamdulillah, Bonda masih diberi kesihatan yang sungguh luar biasa...Bonda memang kuat semangat, tiada sedikitpun kerisauan tentang penyakitnya tergambar di wajahnya mahupun terluah dek lewat kata-katanya....Meskipun dibibir Bonda seringkali membayangkan ingatannya terhadap kematian yang bakal menjemputnya....namun seringkali itulah Bonda lebih banyak zikir kepada Allah yang terkumat kamit dibibirnya....setiap saat, setiap detik...Bonda sentiasa berzikir...

Jam 12.:00 tengahari, Bonda dibawa ke HUSM untuk rawatan selanjutnya...lebih kurang jam 12:30 tengahari, aku tiba diperkarangan HUSM setelah menempuh perjalanan yang agak sesak. Tanpa mempedulikan siapa-siapa, aku terus mendapatkan Bonda...tidak inginku meninggalkannya keseorangan diruang kecemasan 'kritikal' itu....Di sisi Bonda, aku tidak pernah merasa jemu untuk mengingatkannya mengingati Allah...Bonda masih bisa mendengar suaraku...setiapkali Bonda menganggukkkan kepalanya menyahut panggilanku...setiapkali itulah airmataku berderai....pedih hatiku mengenangkan keadaan Bonda...luluh hatiku membayangkan seribu kemungkinan yang akan berlaku pada Bonda...Bibirku tidak lekang dari membacakan ayat-ayat suci al-Quran untuk Bonda...terutamanya surah al-Fatihah...aku benar-benar mengharapkan pertolongan Allah swt untuk membantu Bonda, meringankan sakitnya...mengampunkan dosanya....


Jam 1:30 tengahari, perut terasa perit, penyakit gastrikku mula datang agaknya, maklumlah...sejak dari pagi perutku belum berisi lagi...kuminta izin dari Bonda untuk keluar sekejap, ku minta Che Ngah (kakak) menggantikanku di sisi Bonda...

Jam 2:00 petang, kutiba kembali di sisi Bonda...kata kakakku...Bonda sudah tidak lagi memeri sebarang respon...aku cuba mendapat kepastian, perlahan-lahan kusebut nama Bonda....tiada tindakbalas...Ya Allah, selamatkanlah Bonda...jerit batinku...Kak Ani,Kak Na (Che Ngah) mohon untuk pulang sekejap manakala Kak Chik (kakak sulungku) mohon untuk solat Zuhur seketika...pula waktu itu aku masih uzur syarie lalu,tinggallah aku di sisi Bonda...Terasa benar penatnya hati itu...lalu kubuat keputusan untuk rehat seketika di ruang menunggu...

Jam 2:45 petang, sayup-sayup terdengar bacaan surah Yasin di hujung telingaku...aku bingkas, rupanya aku terlena tadi, dan kak Chik sedang membaca Surah Yasin...Aku terus mendapatkan Bonda...terkaget seketika, Bonda tiada ditempatnya....kata kak Chik, Bonda dibawa ke bilik CT Scan...

Jam 3: 10 petang, Bonda di bawa semula ke tempatnya...dan aku dan Kak Chik segera mendapatkannya ..ku lihat wajah Bonda semakin pucat...Doktor datang kepada kami dan meminta masa untuk sedikit perbincangan...aku dan Kak Chik mengekori Doktor tersebut. Dengan nada yang bersemangat, Doktor yang memperkenalkan dirinya sebagai Dr Gee itu memberi sedikit penerangan tentang penyakit Bonda...Katanya, otak Bonda mengalami pendarahan...dan masih boleh di'ikhtiar'kan dengan cara pembedahan, tetapi risikonya 50-50. Jika Bonda selamat dibedah, kemungkinan besar Bonda akan lumpuh...dan tidak mungkin Bonda akan pulih seperti sediakala, dan jika Bonda tidak dibedah...Bonda mungkin akan 'koma' dan tunggu masa untuk 'pergi'...Bagaikan 'tsunami' melanda jiwaku...Aku dan kak Chik saling berpandangan...kata kak Chik, Bonda perlu di bedah...sebagai ikhtiar...kataku, Bonda seorang yang redha untuk kematiannya...tidak perlu rasanya untuk dibedah kerana harapannya juga tipis...aku ingin berserah sahaja kepada Allah....

Dalam keadaan gawat seperti itu, aku cuba dapatkan kepastian Dr Gee, bilakah waktunya untuk dibedah...Kata Dr Gee, Bond aperlu dibedah segera kerana pendarahan yang berlaku akan mengecutkan saluran darahnya dan berkemungkinan jika lewat dibedah, ia akan gagal...Dr Gee memberi masa 10 minit untuk kami membuat keputusan...

Kami cuba menghubungi adik-beradik yang lain...untuk meminta pandangan, abangku Izani yang masih dalam perjalanan pulang dari Selangor menyuruhku bersetuju untuk Bonda dibedah, yang lain mengikut apa yang terbaik...Ya Allah, sukarnya untuk membuat keputusan ini....Lalu dengan berat hati...kami terpaksa membenarkan Bonda dibedah...sebelum surat kebenaran ditandatangani, aku memeluk Bonda erat-erat, kucium pipinya dengan deraian airmata ku mohon maaf daripada Bonda kerana mengambil keputusan itu...kucuba fahamkan Bonda bahawa itu semua adalah untuk menyelamatkan nyawanya, walaupun seperti yang dibayangkan Bonda tidak akan seperti sediakala lagi...kami tetap redha dan mahu Bonda tetap bersama kami walau apa leadaan sekalipun....Bonda, maafkan kami....maafkan kami...

Jam 3:30 petang, Dr Gee memberiku surat untuk ditandatangani....amat berat tangan ini untuk mencoret tandatangan di situ...ku minta kak Chik yang tandatangan, tapi kak Chik memintaku untuk menandatanganinya...sekali lagi jiwaku terasa hancur, luluh, dan pasrah....dengan lafaz Bismillah aku mohon doa kepada Tuhan agar keputusan yang ku ambil ini bukan suatu dosa terhadap Bonda...tiba-tiba, aku teringat kata-kata Bonda saat Bonda ingin dibedah kerana kanser ususnya dua tahun yang lalu....kata Bonda, dia tidak takut untuk dibedah...jika dia mati kerana itu sekalipun dia redha....Hatiku sedikit tenang mengenangkan kata-kata Bonda....lalu kuteruskan tanggungjawab itu...

Selesai surat kebenaran pembedahan ditandatangani...sepasukan jururawat mempersiapkan Bonda untuk pembedahan...sebelum Bonda ditolak ke ruang pembedahan, aku meminta izin untuk mencium Bonda sekali lagi....aku membisikkan ke telinga Bonda perasaan sayang dan cintaku padanya...dan doaku, Bonda masih dapat bersama kami selepas ini...Kak Chik juga mencium Bonda...kami sama-sama menangis mengiringi Bonda ke bilik pembedahan....

Jam 4:45 petang, namaku dipanggil dari ruang pembedahan...tersirap darahku, kecut hatiku...untuk sebarang kemungkinan berita yang ingin disampaikan...Ah...rupa-rupanya, petugas ingin mendapatkan kepastian sama ada aku memahami tujuan pembedahan tersebut....

Hampir 8-9 jam Bonda diruang pembedahan, lebih kurang jam 12:00 tengah malam...Bonda dibawa keluar untuk ditempatkan di wad ICU 2 Delima...Syukurku kepada Allah swt Bonda selamat dibedah...tetapi agak sayu hati melihat wajah Bonda tidak lagi mudah dikenali...sukar sekali ku mengecami wajah Bonda yang ditutuplitup kepalanya....masih terbujur kaku, dengan wayar-wayar yang berserabut di wajah dan badannya...Kupanjatkan doa pada Allah, agar Bonda kuat menghadapi saat getir seperti ini....

Besoknya seawal 6:30 pagi, kami tidak ingin melepaskan peluang menjenguk Bonda di ICU 6 ,2 Delima. Kami bacakan surah Yasin buat Bonda...membisikkan ke telingannya kalimah ALLAH...mendoakan kesembuhan untuknya...Waktu melawat pesakit 2 Delima hanyalah waktu pagi 6:30 -7:00 pagi, waktu tengahati, jam 1:00 - 2:00 petang dan waktu petang, jam 5:00 - 7:00 petang.

Hari ini hari kedua Bonda terlantar di hospital. Semua anak-anak Bonda sudah pulang untuk menjenguk Bonda...semua saudara mara, sahabat handai Bonda dari kampung juga datang menziarahi Bonda...mereka semua terkejut dengan nasib yang menimpa Bonda,wajah Bonda membengkak, kedua mata Bonda membengkak...tidak sanggup rasanya melihat penderiataan Bonda. Kami semua sedih dan mendoakan agar Bonda selamat...Aku bertekad untuk menjenguk Bonda dan bersama Bonda setiap saat yang diizinkan....Setiap hari,aku ke HUSM untuk menziarahi Bonda dan bertanya khabar tentang Bonda pada Doktor...kata Doktor, Bonda masih diberi ubat tidur, dan bernafas dengan bantuan mesin...pendarahan masih berlaku kerana ada sedikit kebocoran pada saluran darahnya...kemungkinan Bonda akan dibedah semula...Pada petang itu, kusarankan pada Kak Na agar diadakan solat hajat dan bacaan Yasin di surau-surau di kampung kami dan sebaiknya diadakan berterusan sehinggalah Bonda sedar...hanya itulah yang mampu kita lakukan buat Bonda di samping doa anak-anak Bonda sendiri...

Pada hari yang ketiga, kutanyakan lagi khabar mengenai keadaan Bonda pada Doktor. Hari ini, kata doktor, wayar pernafasan melalui hidung Bonda akan dibuka, jika Bonda boleh bernafas sendiri, penbedahan pada saluran pernafasan dilehernya akan dibuat...sekali lagi aku terpaksa menanda tangani surat kebenaran.

Hari keempat( 1 April 2010), syukur kepada Allah, pembedahan membuat saluran pernafasan dileher Bonda selamat. Wajah Bonda kembali normal seperti sediakala, tidak lagi membengkak...matanya juga seperti biasa...Bonda boleh bernafas sendiri dan dengan seminima bantuan mesin ...kami seperti diberi sedikit harapan untuk Bonda...Namun ketika waktu melawat jam 5:00 petang, sekali lagi aku berpeluang...bertanyakan kepada Dr Gee. Beliau seorang Dr yang agak baik bagiku. Beliau tenang melayani pertanyaanku...memberi penerangan yang amat jelas dan tidak sedikitpun membuatku tersinggung atau bersedih...Kata Dr Gee, harapan untuk Bonda hanya 10 % sahaja lagi...kalau tidakpun, mungkin Bonda akan 'koma' yang agak lama...tidak boleh dijangka berapa lama...setelah mendengar penerangan Dr Gee, hatiku membuat rumusan...bahawa Harapan untuk Bonda hidup amat tipis sekali....Berita itu kusampaikan pada saudara-saudaraku yang lain...mereka pasrah, redha dengan sebarang kemungkinan yang akan berlaku pada Bonda.

Setiap hari, Bonda dilawati oleh rakan-rakannya dan juga saudara-maranya...ramai sungguh! Semuanya mendoakan yang terbaik buat Bonda.

Pada pagi Jumaat 2 April 2010, badan terasa penat yang amat sangat, tidak larat rasanya ku mengejar waktu melawat jam 6:30 pagi, lalu kubatalkan niat untuk itu pagi ini, tekadku...jam 11:00 pagi nanti aku akan ke sana, kerana biasanya waktu melawat pada hari minggu dibuka lebih awal. Namun bagai tidak diduga, ujian baru terpaksa kuharungi...Ibu mertuaku pula tidak sedarkan diri dan terpaksa dikejarkan ke hospital...dan dimasukkan ke wad 7 utara kerana mengalami masalah gula dalam darah. Seharian hari ini, kepenatan yang kualami telah sampai kepuncaknya...ya Allah, aku redha menerima semua keadaan ini...jauh disudut hatiku menyangka yang baik-baik kepada Allah, bagiku setiap ujian yang datang, adalah rahmat bagi yang menerimanya...kerana Allah bukan sengaja menguji tetapi allah sengaja ingin memberi sesuatu yang 'terbaik' buat seseorang yang diinginiNya....itulah bekal kekuatanku...Mulai hari itu, aku dan suami terpaksa begilir-gilir menjaga Bonda mertuaku...Mohon pengertian dari Bondaku dan saudara-saudaraku akan situasi yang kuhadapi...Alhamdulillah, mereka mengerti ....dan bergilir-gilir mengambil tugas menjaga Bondaku...

Hari isnin 5 April 2010, aku kembali menyambung tugas ku di sekolah, namun setiap saat doaku sentiasa buat Bonda. Seawal kedatangan ku ke sekolah pagi ini, aku sudah merancang ingin pulang sedikit awal dari pada biasa. Cadangku ingin mohon keizinan Tuan Pengetua, lagi pun waktu mengajar ku hari ini hanya satu waktu sahaja. Seperti yang dirancangkan Pengetuaku telah memberi keizinan kepadaku keluar sekolah seawal 12:40 tengahari. Dengan hati yang sedikit girang lantaran permohonanku diterima, aku merancang ingin ke tempat Bonda terlebih dahulu, barulah ke wad Bonda mertuaku...

Jam 1:30 petang, aku tiba di bilik Bonda di 2 Delima,kebetulan tiada yang berziarah pada waktu itu, ku 'bersalam' dengan Bonda, kucium tangannya, pipinya, kakinya, kubisikkan ke telinganya..."Cik, Za datang jumpa Cik, berehatlah Cik...berehatlah dengan tenang...Za sayangkan Cik...Za akan sentiasa doakan Cik...Za akan sentiasa melakukan yang terbaik buat Cik,...Za akan sentiasa mengaji al-Quran untuk Cik, Za akan hiburkan Cik dengan bacaan ayat-ayat suci al-Quran sebagaimana yang kita sama-sama lakukan pada sesekali Cik berkunjung ke teratak Za....Maafkan segala dosa Za Cik, halalkan segala-galanya Cik...Saat itu juga terbayang kenangan sewaktu bersama Bonda...setiap kali bersamanya, setiap kali ingin berpisah dengannya...aku akan pastikan aku memohon maaf daripada Bonda....dan kata Bonda dengan nada sedikit sebak, tak ada apa-apa yang perlu dimaafkan.....Dan kata-kata itulah yang mendamaikan hatiku saat itu...Tanpa membuang masa tanganku terus mencapai Surah Yasin, lalu kubacakan dengan penuh khusyuk...sebagai hadiah buat Bonda...kumohon kepada Tuhan...agar mengampuni dosa Bonda......

Hampir setengah jam aku bersama Bonda pada petang itu, hatiku puas hari ini...kerana aku dapat 'berbicara' sesuatu pada Bonda...dan aku yakin Bonda 'mendengar' rintihan perasaan anaknya....Bila masa melawat sudah berlalu, aku terus bergegas pula ke tempat Bonda Mertuaku...setibanya di sana, kutunaikan tanggungjawabku sebagai seorang anak buat ibunya...kubantunya untuk tunaikan solat Zuhur dan sebagainya...hampir jam 3:30 petang, kumohon diri untuk pulang seketika dan berjanji untuk datang lagi....

Petang itu, hampir jam 5:00 petang, bumi HUSM menyambut kedatangan ku lagi...kali ini, aku terus ke wad 7 utara...tujuan utamaku ialah untuk membantu Bonda Mertuaku menunaikan solat Asar pula kali ini, di samping menunaikan solat asar untuk diri sendiri...Pada jam 6:15 petang, kumohon diri untuk menjenguk Bonda di 2 Delima....petang ini terasa damai sekali...seperti biasa kutemankan Bonda dengan bacaan ayat-ayat suci al-Quran, surah al-Waqiah dan surah Yasin adalah surah pilihanku sebagai 'buah tangan' buat Bonda setiap kali melawat Bonda di sini. Sesekali ku bawakan 'surah al-Kahfi dan surah al-Mulk' untuk Bonda...aku yakin Bonda pasti menyukainya...kerana Surah-surah inilah yang menjadi hidangan di telinganya ketika kami bersama dirumahku, setiap kali kepulangannya dari Kuala Lumpur....

Jam 7: 10 malam, barulah aku berlalu dari sisi Bonda. Destinasiku sudah tentu ke wad 7 utara, untuk tunaikan solat maghrib.Malam itu, kepalaku berdenyut-denyut kesakitan...selesai solat dan membantu Bonda mertuaku solat...aku membaringkan diri di lantai wad beralaskan kain...untuk meredakan kesakitan di kepalaku...sambil menunggu kedatangan suamiku untuk mengambil alih tugas menjaga Bonda Mertua...lebih kurang jam 9:00 malam, suamiku sampai di wad dan menyuruhku pulang...aku sengaja menangguhkan kepulangan seketika, sementara menanti unyuk menjemput putera kami dari kelas malamnya. hampir jam 9:40 malam, aku mula beredar dari wad. Setelah menjemput anakku, hampir jam 10:20 malam, barulah kami tiba di rumah...di rumah, yang tinggal hanyalah dua puteri kami dan bapa mertuaku yang menemani cucunya sementara menanti kepulanganku. Setelah ku tiba, bapa mertua terus pulang ke rumahnya yang tidak berapa jauh dari rumah kami...

Setelah membersihkan badan dan solat...aku terus merebahkan badan untuk tidur dan rehat..."besok, banyak lagi tugas yang menantiku..."detik hatiku....Lewat jam 11:45 malam, telefon di meja tepi katilku berbunyi...dan terus kucapainya...Kak Chik menyuruhku segera ke hospital...Bonda sedang 'tenat' dan jururawat meminta semua waris masuk ke wad ICU tersebut...Mendengar khabar itu, aku cuba untuk tidak panik, tapi sebak...berbagai bayangan terbayang di ruang mata...macam mana dengan anak-anak di rumah yang terpaksa ku tinggalkan..??? Batinku menjerit. Ku cuba hubungi suamiku berkali-kali, tapi tak ada jawapan. Tanpa berlengah, aku terus bersiap dan membuat keputusan meminta bantuan bapa mertuaku untuk menamankan anak-anakku...

Alhamdulillah, hampir jam 12:15 tengah malam aku tiba di wad ICU 2 Delima, kulihat semua yang lain sudah ada di sana,masing-masing membacakan ayat suci al-Quran. Barangkali akulah yang paling akhir sampai di sini...perlahan-lahan ku dekat pada Bonda, kupegang hujung kakinya...kuusap kakinya...dengan perasaan penuh tanda tanya...Bonda tidak nampak bezanya dari petang tadi yang kulihat...lalu Kak Chik membuka cerita menjawab persoalan yang bermain dibenakku tanpa sempat kutanyakan sesuatu....Katanya, Doktor memaklumkan bahawa Bonda telah mengalami mati otak, yang tinggal hanyalah denyutan jantungnya yang pada bila-bila masa sahaja boleh berhenti...Suasana sungguh syahdu sekali malam itu...Kak Na memberi ruang untuk kurapat dengan Bonda...kali ini kuusap wajah Bonda...kucium pipinya...ku tahan sebak di dada, kucapai surah Yasin, kubacakan, kudoakan buat Bonda...Ya Allah...ampuni dosa Bonda, jerit batinku...deraian airmata tidak lagi dapat kutahankan....aku menangis, batinku merintih, merayu pada Tuhan...agar merahmati Bonda...merahmati 'perjalanan' menemui yang Esa..memudahkan sakaratul maut....sesaat itu juga, aku teringatkan kata-kata Dr Gee sebelum ini, katanya jika dia diberi pilihan antara mati dengan cara kemalangan, serangan jantung atau mati otak, dia memilih untuk mati dengan cara mati otak..tidak sakit katanya. .Aku tidak pasti sejauhmana kebenaran kata-katanya, kerana bagiku mati adalah sesuatu yang 'paling sakit' kecuali dengan izin Allah.

Hampir jam 2:00 pagi, kami sekeluarga di wad 2 Delima, seorang demi seorang keluar dari wad untuk hilangkan penat, atau mungkin sangat mengantuk. Keadaan Bonda masih sama, cuma kadar denyutan jantungnya semakin rendah...serendah 70 darjah.Aku masih di situ, kebetulan ada sebuah kerusi untuk kududuk...kuterus menemani Bonda...sehinggalah jam 3:20 pagi, Kak Chik minta untuk gantikan aku, dan menyuruhku rehat.Kami bergilir-gilir menjaga Bonda...selepas kak Chik, kak Ani pula menawarkan diri. Kesempatan itu membuatku terlelap seketika, sehinggalah mendapat SMS dari kak Ani untuk menggantikannya seawal 5:12 pagi. Tanpa berlengah, aku terus ke wad...di wad, keadaan Bonda tidak banyak berubah, cuma kadar denyutan jantungnya serendah 10 - 13 darjah. Aku bersedia untuk hadapi sebarang kemungkinan, hati sentiasa mendoakan Bonda...surah Yasin kali pertama sudah habis kubaca...kini kali kedua...hanya sempat beberapa ayat kubacakan...mesin pernafasan Bonda berbunyi...dan jururawat yang ada di situ memintaku mengajarkan Bonda kalimah Allah...kuikut katanya, tiba-tiba kurasakan aku patut hubungi yang lain...tanpa berlengah, kuhubungi Kak Na...meminta semua yang lain masuk...Bonda hampir 'ke penghujung nyawa'...aku menangis hiba mengenangkan saat perpisahan dengan Bonda telah tiba....namun kuntuman ayat-ayat Yasin masih kubacakan buat Bonda...sehinggalah Dr Zaid masuk melakukan pemeriksaan dan membuat pengesahan bahawa Bonda...Bonda telah 'pergi' buat selama-lamanya....Luluh rasanya menerima berita itu...walaupun sebenarnya aku telah bersedia untuk itu....6 April 2010, tepat jam 5:55 pagi Bonda menghembuskan nafasnya yang terakhir....

Aku masih di sisi Bonda, dada Bonda masih 'bernafas'...jururawat datang untuk mematikan mesin pernafasan. Perlahan kulihat dada Bonda yang 'berombak' kembali 'senyap' dan 'berhenti'...kusentuh dada Bonda...Ya Allah, memang benar Bonda yang sangat kucintai sudah tidak bernyawa lagi...tenang diwajahnya, senyum dibibirnya tanda redhanya menemui panggilan Ilahi....

Bonda....kini tiada lagi sinar untuk kita bersama, tiada lagi peluang untukku membahagiakan dirimu.....Damailah Bonda di sana, kerana inilah impian Bonda yang selalu Bonda sebut-sebutkan....yang selalu keluar dari bibir Bonda....masih kuingat, Bonda selalu impikan membina mahligai 'bertiang dua'...ingin disisi nenek...banyak sekali petanda-petanda yang membayangkan Bonda akan 'pergi'....banyak sekali pesanan Bonda buatku sebelum ini....InsyaAllah, Bonda...segalanya akan kutunaikan demi 'membahagiakan' Bonda di alam sana.....

Tersedar dari lamunan, rupa-rupanya kini, aku telah kehilangan kedua-dua ibu bapa ku yang melahirkanku ke dunia ini....Ya Allah, ampunilah dosaku, dosa kedua ibubapaku, kasihanilah kedua mereka sebagaimana mereka mengasihaniku sewaktu aku masih kecil....

Sejurus itu, aku terus ke musolla HUSM untuk solat Subuh, kemudian mengiringi Bonda ke bilik mayat untuk urusan membawa pulang jenazah Bonda.....

Di rumah, ramai saudara dan rakan yang datang mengucapkan takziah. Semua urusan untuk pengkebumian diuruskan dengan baik sekali. Kami adik beradik memainkan peranan masing-masing. Syukur Alhamdulillah...segalanya berjalan lancar...dan seawal jam 2:30 tengah hari Bonda selamat disolatkan dan disemadikan.....bersebelahan dengan 'Bondanya'...AL-FATIHAH!!

No comments:

Post a Comment