Friday, May 21, 2010

Ayah...Oh Ayah..

Siapalah kita...tanpa seorang ibu dan ayah..Alangkah bahagianya punya sebuah yang keluarga yang lengkap dan sempurna...pastinya kehidupan juga penuh dengan kasih dan sayang, ceria dan sempurna...Namun siapalah kita untuk segala kesempurnaan itu...kita adalah insan biasa...Sedangkan rasulullah saw sendiri, walaupun baginda adalah insan pilihan Allah, namun baginda masih tetap diuji dengan keadaan yatim-piatu sejak dari kecil lagi....

Syukurku kepadaMu yang Allah, kerana mengurniakan ku segalanya, meskipun tanpa kasih seorang ayah...namun aku masih memiliki kasih insan-insan lain yang tetap melimpahkan kasih sayang mereka yang tiada kurangnya buat ku....terima kasih semua....

Sejak dari kecil lagi, aku dididik dan diasuh dengan penuh kasih sayang...oleh ibu, nenek, datuk dan saudara-saudaraku....sehingga aku lupa tentang erti kehilangan seorang ayah...cuma sesekali kujadi tertanya-tanya, bila seringkali aku dilabelkan sebagai seorang anak yatim sewaktu disekolah....waktu itu, aku masih belum mengerti...apa itu anak yatim...

Bila hari meningkat usia...aku semakin mengerti...terkadang aku merasa terlalu hiba apabila dibawa menziarahi pusara ayah...terkadang aku menjadi terlalu sebak apabila ditunjukkan gambar ayah....terkadang aku menjadi terlalu sedih apabila diceritakan kisah ayah....

Kata Bonda, ayahku meninggal dunia sewaktu usiaku lapan bulan...belum mengerti apa-apa...Bonda selalu membawaku menziarahi ayah sewaktu ayah sakit di rumah isteri pertama ayah...setiap hari Bonda berulang-alik untuk menjaga ayah...sehinggalah ayah menghembuskan nafasnya yang terakhir....

Sebenarnya tidaklah terlalu banyak yang diceritakan Bonda tentang ayah...dan sebagai seorang anak, aku tidak pernah bertanya tentang kisah silam ayah... tetapi sejauh yang kutahu mengenai ayah...beliau adalah seorang yang sangat baik hati, pemurah, pernah menjadi seorang wakil rakyat suatu ketika dulu...Aku masih ingat, sewaktu aku berkunjung kerumah seorang teman sekolahku dulu....terkaget seketika aku dibuatnya, apabila diminta perkenalkan diri dan ditanya dimana asalku, serta anak siapa...rupa-rupanya mereka sangat-sangat mengenali ayahku...kata mereka, ayah banyak meninggalkan jasa untuk rakyat...Sejauhmana kebenarannya aku sendiri tidak pasti....Cuma jauh di sudut hati,aku hanya mampu mendoakan yang terbaik buat ayah...kudoakan kepada Allah agar menempatkan roh ayah di kalangan golongan orang-orang yang beriman dan solihin. AL-FATIHAH buat ayah.



No comments:

Post a Comment