Sunday, May 30, 2010

Hadis 6: Galakan memberi Salam

Salam Ukhuwah buat semua

Saya bukanlah pakar dibidang hadis, juga bukan mahir di bidang feqah mahupun tauhid, tetapi naluri ini cukup mendesak untuk menerokai bidang-bidang tersebut walaupun sedikit, ingin memahami, menghayati dan juga ingin dijadikan suatu amalan yang boleh dibudayakan dalam kehidupan ini.

Semudah menyebutnya ditepi bibir, kalimah salam 'assalamualaikum' cukup senang diamalkan sebenarnya, cukup cantik dibudayakan sebetulnya...alangkah mulianya hidup insan yang cuba mengamalkan sunnah Rasulullah SAW dalam setiap ketika perjalanan hidupnya. Sunnah Rasulullah SAW semudah pengucapan salam ini terlalu senang untuk dibudayakan jika kita mahu melakukannya. Alangkah bertuahnya insan yang mengamalkan salam kerana bermula dengan niat ingin mengamalkan sunnah Rasulullah SAW, sekaligus menjadikan kita insan yang paling hampir dengan sisi Allah SWT. Sebagaimana Abi Umamah RA meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda; Sesungguhnya orang yang paling hampir di sisi Allah SWT ialah mereka yang terlebih dahulu memberi
salam (diantara mereka).

Sehubungan dengan kepentingan penyebaran pengucapan salam ini juga, dapat diselami dan dilihat kepada yang perkara pertama yang Nabi SAW sampaikan ketika berada di al-Madinah a-Munawwarah adalah : " Wahai manusia, berikanlah salam, berilah makan, jalinkanlah silaturrahim solatlah pada waktu malam ketika manusia sedang tidur nescaya kamu akan memasuki syurga dengan selamat sejahtera( Riwayat Ahmad , Ibn Majah dan al-Baihaqi )


Pengucapan salam memberi makna yang besar dalam soal hubungan antara sesama manusia sebenarnya. Umat Islam tidak akan menjadi Muslim yang sejati jika hanya mengikat hubungan mereka hanya dengan Allah (Hablun Minallah) sahaja, bahkan hubungan sesama manusia (Hablum Minannas) juga amat penting untuk tujuan tersebut. Nabi SAW juga bersabda : Tidak dihalalkan bagi seorang muslim memulau saudaranya lebih dari 3 malam, sehingga bila bertemu masing2 memalingkan muka, dan yang terbaik di antara keduanya ialah yang mendahului memberi salam. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Dalam hadis yang lain pula Rasulullah SAW bersabda:Terbuka pintu syurga pada tiap hari isnin dan khamis, maka Allah berkenan pada hari itu mengampunkan tiap orang yang tidak mempersekutukan Allah dengan sesuatu apapun, kecuali pada orang yang masih bersengketa antaranya dengan saudaranya, maka dikatakan Allah pada malaikat, Tangguhkan kedua org itu sehingga berdamai, tangguhkan kedua org itu sehinga berdamai, tangguhkan kedua org itu sehinga berdamai.


Alangkah
ruginya bagi orang-orang yang membiarkan persengketaan terus membelenggu diri mereka, sedangkan semudah mengucapkan salam mereka sebenarnya dapat membebaskan diri mereka daripada keadaan yang tidak disukai Allah SWT tersebut.

Oleh yang demikian, amalkanlah salam dalam kehidupan seharian kita. Ia tidak memerlukan sebarang belanja dan tenaga, cuma sekadar melafazkan seikhlas hati. Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Seorang pengendara hendaknya mengucapkan salam kepada pejalan kaki dan pejalan kaki mengucapkan salam kepada orang yang duduk dan jamaah yang beranggota lebih sedikit mengucapkan salam kepada jamaah yang beranggota lebih banyak. (Shahih Muslim)

(sambung lain kali....





No comments:

Post a Comment