Friday, May 21, 2010

Hayya 'ala Solah...




"Marilah mengerjakan solat." Sebenarnya ayat ini hampir setiap hari kugunakan sebagai kata-kata untuk mengajak pelajar-pelajarku mengerjakan solat...Sejak lama dulu lagi kugunakan ayat ini...sejak aku mula bergelar guru...

Rupa-rupanya agak sukar juga untuk menyuruh seseorang mengerjakan solat...Sukarnya itu dapat dilihat dari beberapa sudut; antaranya:
1. Nak ajak mereka ke surau pun liat.
2. Nak pastikan mereka solat betul-betul pun susah.
3. Nak pastikan bacaan solat mereka betul pun bukanlah sesuatu yang mudah.

Pendek cerita, kesusahan yang pertama tadi, boleh di atasi tetapi masalah yang kedua dan ketiga itu teramatlah susahnya. Kadang-kadang, kebanyakan mereka ni tahu solat, tahu bacaan tetapi 'malas' solat, lalu mereka main-main dlam solat. Ataupun terkadang mereka sebenarnya 'tidak tahu' bacaan dalam solat lalu merekapun main-main dalam solat.

Entahlah dimana silapnya...kalau berkenaan dengan bacaan dalam solat, masih lagi boleh diusahakan dengan 'memaksa' mereka menghafaznya dengan pelbagai cara yang boleh dilakukan, tetapi untuk memastikan mereka solat dengan ikhlas?...adalah sesuatu yang 'sukar' kerana biasanya orang solat, mereka semuanya bagaikan 'diam' je...tak tahulah sama ada dia baca ataupun tidak...?

Apapun, tugas kita yang menyuruh mereka ini solat agaknya sudah terlepas daripada 'dakwaan' kut...memandangkan usaha kita telah dijalankan...tinggal saja untuk kita berdoa agar mereka diberi taufik dan hidayah oleh Allah swt.

Kalau nak ikutkan hati...teramatlah sedihnya mengenangkan semua ini...apapun hanya doa kepada Allah swt saja yang mampu mengubat hati dan jiwa ini, mudah-mudahan semua anak bangsa seagama sama-sama diberi Nur Hidayah daripada Allah dalam semua aspek kehidupan...Puas sudah digunakan kaedah memujuk supaya jangan meninggalkan solat, bosan juga dengan cara 'mengancam' dengan ancaman azab neraka....tapi bagaikan ada yang tidak kena dengan mereka ini...seolah-olah tiada sedikitpun rasa gentar atau takut untuk semua itu....Mudah-mudahan Allah membuka pintu hati mereka suatu hari nanti dan mengampunkan segala dosa-dosa yang telah dilakukan....




Ibadat...pengabdian diri kepada al-Khaliq.

1 comment:

  1. Jom solat jemaah dgn pak imam....

    Kongsi video pak imam ajak ke masjid
    http://www.youtube.com/watch?v=7DBBr5UZXuQ

    ReplyDelete