Friday, May 21, 2010

Bacalah al-Quran selalu...

Sesungguhnya membaca al-Quran ini sungguh mengasyikkan, apatah lagi jika kita mengerti maksud kalimahnya. Banyak ilmu dan peringatan di dalamnya. Jadikanlah membaca al-Quran sebagai satu kemestian bagi kita setiap hari.
Antara Surah-Surah Pilihan yang boleh dibaca setiap sekali sehari ialah;

1. Surah al-Mulk - 30 ayat (kelebihannya bebas dari azab kubur)

2. Surah al-Waqiah - 96 ayat (kelebihannya, jika dibaca setiap malam maka Allah permurahkan rezeki dan permudahkan segala urusan,, terhindar dari kepayahan buat selama-lamanya jika dibaca kepada orang sakit akan ringanlah sakitnya, jika dibaca kepada orang yang nazak akan dipermudahkan sakaratul maut dengan izin Allah, jika dibaca kepada ahli kubur, akan diringankan siksa kubur.)

3. Surah al-Rahman (kelebihannya dimurahkan rezeki)

4. Surah al-Kahf - 110 ayat ( kelebihannya dijauhkan dari dajjal dan sesiapa membacanya pada hari Jumaat akan disinari cahaya sehingga dua Jumaaat)

5. Surah Yasin - 83 ayat (kelebihannya dijauhkan dari gangguan syaitan, menyembuhkan penyakit, mengembalikan tenaga, menerangkan hati, memudahkan urusan dan memudahkan sakaratul maut)

6. Surah al-Dukhan.- 59 ayat (kelebihannya, bagi sesiapa yang membacanya pada setiap malam maka pada esok harinya 70,000 malaikat akan memohon keampunan baginya, manakala membacanya pada malam atau hari Jumaat maka Allah akan membina sebuah rumah baginya di dalam syurga)



Iqra' ...bacalah al-Quran setiap hari kelak ia akan membela kita....

"Al-Quran hujjatun laka au hujjatun 'alaika"




by;

No comments:

Post a Comment